اخبار

 

إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ : مساجد خدا را تنها کسانی آباد می کنند که به خدا وروز بازپسین ایمان آورده ونماز برپاداشته وزکات داده و جز از خدا نترسیده اند، پس امید است که اینان از راه یافتگان باشند.

(توبه:18)

بی گمان  هراقدامی که مسجد را به جایگاه حقیقی و طراز اسلامی ­اش نزدیک سازد، از مصادیق "عمران" است.

اما به رغم اینکه آبادانی‌هایی در امور مختلف مساجد صورت پذیرفته ، طرح‌ها و برنامه­های کاربردی اجرا شده و آثاری علمی، ادبی و هنری تولید شده است، لکن دیگر اهالی مسجد از همه آنها مطلع نیستند.

همچنین بسیاری از اقدامات وایده‌های مستعد، چونان دفینه‌هایی در سینه و فکر صاحبان اندیشه وآثار خلاقانه  پنهان مانده که استحصال و استخراج این گنج‌های پنهان نیز اقدامی است ضروری؛ اما متاسفانه تاکنون، اقدامی در خور، صورت نپذیرفته.

به رغم تلاش‌های صورت گرفته و جشنواره‌های مختلف، امروز ما فاقد بانک اطلاعاتی قوی وکارآمد و در دسترس میان اهالی مسجد هستیم که نتیجه آن بی‌خبری از تجربیات دیگر خادمان مسجد است. در حالی که  برای رسیدن مساجد به طراز انقلابی ـ اسلامی، در دنیایی که مؤلفه های شکل گیری وتغییرفرهنگ رشد شتابنده ای دارد، بانک اطلاعاتیِ ظرفیت­ها و فعالیت‌های مساجد امری ضروری و حیاتی می‌نماید. گنجینه‌ای که اگر شکل بگیرد حرکتی راهبردی خواهد بود که بهره‌مندی از برنامه‌ها و تجربه‌های یکدیگر و نرفتن راه‌های رفته شده و حضوری هم افزا و موثر در عرصه " فرهنگ سازی" و "جریان سازی " فرهنگی کشور، تنها بخشی از ثمرات و برکات آن خواهد بود.

"بام" یا همان "بانک ایده های مسجدی"، به عنوان محصول اولین" فراخوان ایده های مسجدی" (فام1) که در سال گذشته روئیدن آغازید،پاسخی بود به این نیاز.

امسال نیز برآنیم که به حول وقوّه الهی و همّت همه اعضای خانواده بزرگ مسجد که به حق ساکن روشن ترین خانه های زمین اند،برگی دیگر از کتاب همدلی مومنانه را بر مبنای آبادگری خانه های خدا ، در قالب دومین فراخوان ایده های مسجدی(فام2) ورق زنیم تا ضمن تقویت اندام نورسته "بام"(بانک ایده های مسجدی) وافزودن برقوام وغنای آن، در رسیدن به طراز اسلامی مساجد،گامی هرچند کوچک برداریم.

فردا دیر است،هم اکنون به پا خیزید...

                                                                                                                  
۲۴ دی ۱۳۹۳ ۱۶:۰۰