اخبار

گزارش مسئول دبیرخانه

بسم الله الرحمن الرحیم

ایده­ی جمع آوری ایده در نوع خود بدیع وتصمیمی هوشمندانه بودکه توسط ریاست محترم مرکز رسیدگی به امورمساجد، تعیین مشی گردید. چرا که راز پویایی واثربخشی حداکثری مساجد درگرو داشتن امام جماعت توانمند و مدیری مدبر، با برنامه برای همه سطوح مخاطبین است و تفکر و ایده­ای که منجر به تغییرکمی وکیفی مساجد باشد بی نیاز از ایده شناسی وایده یابی نیست.

اولین فراخوان ایده­های مسجدی با نام اختصاری «فام» با هدف جمع­آوری ایده­ها و طرح­های موفق اجرا شده، در سطح مساجد کشور و به منظور داشتن بانک غنی از ایده ها و ارائه آن به مدیران مساجد (ائمه جماعات) طراحی گردید تا پاسخی به این ضرورت  باشد.

دبیرخانه اولین فراخوان ایده­های مسجدی در شهریور ماه سال92 در ده محور با هفده قالب دربخش­های متنوع علمی، هنری و فرهنگی در دفتر مطالعات و پژوهش­های مرکز رسیدگی به امور مساجد در قم آغاز به فعالیت نمود.

شناسایی فعالین مسجدی و ائمه جماعات موفق استان­ها نیازمند شناخت از ظرفیت­ها و مساجد شاخص استان­ها بودکه برای نیل به این منظور درگام نخست شبکه سازی و انتخاب رابط استانی در دستورکار قرارگرفت. تعیین 17رابط استان، گردهمایی توجیهی آنها به منظور جمع آوری ایده ها و طرح­های موفق، از نقاط بر جسته فعالیت دبیرخانه بود زیرا رصد فعالیت­های مردمی و نمایاندن آن توسط فعالین مسجدی خود امری مطلوب و پسندیده است.

بخش دیگری از فعالیت دبیرخانه پس ازشبکه سازی را، اطلاع رسانی گسترده و پوشش خبری مناسب در رسانه های دیداری (صداوسیما)، نوشتاری (روزنامه های کثیرالانتشارو مجلات تشکبلاتی) خبرگذاری­ها (فارس، تسنیم، حوزه و خبرگذاری قرآنی ایکنا) و پایگاه­های خبری محلی وسایتهای تخصصی(ایران کنفرانس، فراخوان) و تبلیغات محیطی در سطح شهر مقدس قم به ویژه مراکز حوزوی (فیضیه و...) ارتباط با جشنواره­های مرتبط و همسو(جشنواره عمار، جشنواره مسجد محله ما و...) می­توان اشاره نمود.

همچنین به منظورگفتمان سازی پیرامون مسجد، مصاحبه باصاحب نظران و بدنه نخبگانی و فضلای قم، اعم ازشخصیتهای حقوقی و سیاسی توسط دبیرخانه پیگیری شد.که دراین بین مصاحبه با آیت ا... اراکی، آیت ا... غروی، حجج اسلام سعیدی، صمصام الدین قوامی، سید مهدی طباطبایی، جناب آقای دکتر زاکانی و عزیزان دیگری صورت گرفت.

به دلیل استقبال خوب از فراخوان از سوی فعالین مسجدی و نخبگان حوزوی و دانشگاهی در مرحله اول دریافت آثار، پس از اخذ مجوز لازم، دبیرخانه آخرین مهلت دریافت آثار را دو ماه تمدید کرد. حاصل تمدید مجدد و همکاری رابطین استانی، همکاران سخت کوش دبیرخانه و حمایت­های بی­دریغ مدیریت محترم دفترمطالعات قریب به 850  اثر با تنوع موضوعات و محورهای مختلف به دبیرخانه رسید و پس از ارزیابی اولیه، جهت داوری آثار به تیم داوری ارسال گردید.

نکته قابل توجه اینکه پس از ارزیابی ایده ها و طرح های موفق، به منظوریکسان سازی ادبیات نوشتاری (با رویکرد غلبه وجه مصدری نگارش و وجه خبری بنا بر اقتضائات) ایده­ها و دسته بندی آنها با محورهای چندگانه، کارگروهی ازکارشناسان (حوزوی و دانشگاهی) گرد هم آمدند و پس از نشست­های متعدد، نتایج قابل قبولی بوجود آمد.

از جمله تصمیمات مبارکی که توسط شورای سیاست­گذاری فراخوان ایده­های مسجدی گرفته شد، تشکیل دبیرخانه دائمی فراخوان و بانک دائمی از ایده­های مسجدی بود.

رونمایی از بانک دائمی ایده ها و معرفی برگزیدگان در بخش­های مختلف و همچنین آثار علمی برتر در قالب دو کتاب چکیده مقالات و مقالات برگزیده و پوستر دومین فراخوان ایده های مسجدی درهمایش پایانی فام در مرداد ماه 93 با حضور ریاست محترم مرکز رسیدگی به امور مساجد و نیز میهمانان ویژه و رابطین استانی و ائمه جماعات درسالن همایش های ساختمان محراب فصل پایانی اولین دوره فراخوان خواهد بود.

در پایان لازم می­دانم از همه عزیزانی که در این فراخوان ما را یاری کردند، به ویژه همکاران دبیرخانه و مدیریت محترم دفتر مطالعات و پژوهش­ها تشکر و قدردانی کنم. به امید عمران فرهنگی بیش از پیش مساجد تا رسیدن به مسجد طراز اسلامی. ان شاا..


۱۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۳:۲۰